Přicházeti, příchod, přijíti: Vedle obvyklého významu ve smyslu »přibližovati se a dojíti« mají tyto výrazy, jimiž Kral. ve SZ překládají víc než 40 hebr. slov, také význam kulticko-náboženský. Už v antických modlitebních textech se prosí o příchod božstva a mluví se o tom, že božstvo přišlo [zjevilo se]. Ve SZ přichází věřící do svatyně, chrámu, aby se skláněl před Hospodinem nebo aby obětoval [
1Sam 16:2 ,
1Sam 16:5;
1Kgs 8:42;
Ps 65:3 ;
Ps 86:9;
Isa 1:12;
Hag 2:8;
Zech 8:20n ;
Zech 14:17]; také Hospodin nebo jeho hlas nebo Duch přichází k lidem [
Exod 20:24;
Deut 33:2;
1Sam 4:7;
Ps 29:4 ;
Ps 101:2;
Isa 50:2] buď ve snu [
Gen 31:24] nebo v mimořádných úkazech přírodních [
Exod 20:20] nebo jinak [
Num 22:9;
Judg 15:14;
1Sam 4:7 ;
1Sam 16:16]. Hlavní pozornost SZ-a je však soustředěna na eschatologický příchod Boží, jeho světla [
Isa 60:1], jeho vykoupení [
Isa 35:4 ;
Isa 59:20], jeho soudii [
Isa 3:14]. zvláště však jeho Mesiáše [
Isa 59:20;
Dan 7:13;
Zech 9:9], který se bere [= přichází] ve jménu Hospodinovu [
Ps 118:26]. S tímto příchodem Božím a Mesiášovým souvisí i příchod rozhodujících posledních dnů, dne Hospodinova [
Isa 13:9 ;
Isa 35:4 ;
Isa 40:10 ;
Isa 66:15;
Hos 9:7;
Ezek 21:29;
Mal 4:1 ,
Mal 4:5].
Tato naděje, že Bůh, Mesiáš, jeho den anebo jeho království přijdou, byla obzvláště živá v době nz. Podle lidového očekávání před příchodem Mesiášovým vystoupí Eliáš [
Matt 11:14 ;
Matt 17:10 ,
Matt 17:12 ;
Matt 27:49;
Mark 9:11n; základem je tu
Mal 4:5 -
Mal 4:6], a formule »ten, který přijíti má« byla označením Mesiáše [
Matt 11:3;
Luke 7:19n; sr.
Matt 21:9;
Luke 19:38]. Samaritánka pak očekává, že Mesiáš přinese i zjevení o pravém kultu [
John 4:25]. Ježíš sebe sama označuje jako toho, který přišel, a Jana Křtitele prohlásil za Eliáše. [Podle evangelisty Jana má Křtitel sám toto vědomí:
John 1:7 ,
John 1:15 ,
John 1:27 ,
John 1:31], Všude tam, kde Ježíš praví, že přišel, aby kázal [
Mark 1:38], volal hříšníky k pokání [
Mark 2:17;
Luke 5:32], naplnil Zákon a Proroky [
Matt 5:17], pustil oheň na zemi [
Luke 12:49], způsobil rozdělení mezi lidmi [
Matt 10:34nn;
Luke 12:51nn], prosvítá jeho mesiášský nárok a vědomí božského poslání. Zvláště evangelium Janovo je toho plné: Ježíš ví, že nepřišel sám od sebe [
John 7:28 ;
John 8:42], nýbrž ve jménu Otce [
John 5:43], ví, odkud přišel a kam jde [
John 8:14], ví, že přišel, aby svědectví vydal pravdě [
John 18:37], jako světlo, aby ten, kdo v něho věří, nezůstal ve tmě [
John 12:46], ale měl život a hojnost [
John 10:10]; přišel ne aby soudil svět, ale aby jej spasil [
John 12:47]. Přesto však jeho příchod je soudem pro ty, kdo se postaví proti němu [
John 3:19 ;
John 9:39]. Mesiášské vědomí poslání od Boha prosvítá i tam, kde Ježíš mluví o tom, že »přijde, jde, přišla hodina« [
John 2:4 ;
John 4:21 ,
John 4:23 ;
John 5:25 ;
John 7:30 ;
John 8:20 ;
John 12:23 ;
John 13:1 ;
John 17:1]. Jde o čas, který v svém spasitelném plánu ustanovil Bůh pro toho, kterého poslal. Ale i tam, kde Ježíš mluví o sobě nepřímo jako o Synu člověka, jasně prosvítá jeho mesiášský nárok. Syn člověka přišel, aby hledal a spasil zahynulé [
Matt 18:11;
Luke 9:56 ;
Luke 19:10; sr.
Eph 2:17;
1Tim 1:15], aby sloužil a dal život svůj mzdu na vykoupení za mnohé [
Matt 20:28;
Mark 10:45]. Démoni ovšem jsou si vědomi toho, že přišel zhubit jejich moc [
Matt 8:29;
Mark 1:24;
Luke 4:34]. Tím, že Ježíš přišel na tento svět, přišlo i království Boží a je mezi lidmi [
Luke 11:20n], ovšem jen jako v předjímce, nikoli v plnosti.
Ale právě proto má rozhodující význam, aby lidé ve víře přicházeli k Ježíši Kristu, do úzkého styku s ním. Je příznačné, že toto přicházení k Ježíši Kristu je v nz vypravování obyčejně spojeno s projevem nejhlubší úcty [
Matt 8:2; sr. 9,18; 14,33; 15,25;
Mark 5:33]. Ježíš sám zve k sobě [
Matt 11:28;
John 6:35 ;
John 7:37], a kdo k němu přijde, nebude odmítnut [
John 6:37]. Přijít k němu znamená ovšem stát se jeho učedníkem se všemi důsledky, jež jsou s tím spojeny [
Matt 16:24;
Mark 8:34;
Luke 6:47 ;
Luke 9:23; sr. 14,27]. Ne každý je ochoten je přijmout [
Matt 22:3;
Luke 14:20;
John 3:19n ;
John 5:40]. Evangelista Jan vyzdvihuje z Ježíšových výroků ty, jež ukazují, že příchod k němu patří do oblasti Božího vyvolení. Jen ten, kdo je vyučen od Boha, jde ke Kristu [
John 6:45 ,
John 6:65], nepřijde na soud [
John 5:24] a vyznává, že Kristus je ten, »kterýž měl přijíti na svět« [
John 11:27].
Přese všecku jistotu, že v Ježíši Kristu přišel Mesiáš, Syn Boží v těle [1
John 4:2;
2John 1:7; sr. 1
John 5:6], a s ním i království Boží [
Mark 11:10], hledí NZ do budoucnosti, kdy Mesiáš a království Boží přijdou v moci [
Mark 9:1]. Už rabíni v době Ježíšově znali dvě možnosti mesiášského příchodu: v nízkosti a v moci. Mluvili také o zjevení království Božího, jež až dosud zůstává skryto. I Ježíš učí své učedníky modliti se za příchod království Božího [
Matt 6:10;
Luke 11:2] a slibuje, že ten, kdo pro něj a pro evangelium »nyní v tomto času« opustil všecko, vezme stokrát více »v budoucím věku« [
Mark 10:30;
Luke 18:30]. Budoucí věk a království Boží, za jehož příchod se učedníci modlí, jsou souznačné pojmy. V tomto budoucím království Božím Ježíš bude slaviti se svými učedníky novou Večeři [
Luke 22:18], jejíž předjímkou byla Poslední večeře na této zemi a přicházení zmrtvýchvstalého Krista mezi učedníky [
John 20:19 ,
John 20:26 ;
John 21:13]. Příchod tohoto království totiž spadá v jedno s novým příchodem Syna člověka [
Matt 16:27 ;
Matt 24:30 ;
Matt 25:31 ;
Matt 26:64; sr.
Luke 23:42;
Acts 1:11;
Rev 1:7], který však je nevypočitatelný [
Matt 24:3 ,
Matt 24:42nn;
Mark 13:36 sr.
Luke 17:22;
Rev 16:15]. Předcházeti jej však bude kázání evangelia po všem světě [
Matt 24:14], vystoupení a příchod falešných proroků [
Matt 24:5], Antikrista [1
John 2:18 ;
John 4:3] a mnohá utrpení [
Matt 9:15;
Luke 23:29;
Rev 3:10 ;
Rev 7:14; sr.
Acts 2:20]. Bude to příchod Boží a Kristův k poslednímu soudu [
Matt 21:40 ;
Matt 25:19nn ,
Matt 25:31 -
Matt 25:46;
Luke 13:6nn; 1
John 2:28;
Rev 11:18 ;
Rev 14:7 ,
Rev 14:15 ;
Rev 18:10], ale také ke svatbě Beránkově [
Rev 19:7, sr.
Luke 22:18]. Při tom dojde k překvapující skutečnosti, že mnozí od východu i od západu přijdou stoliti v království nebeském, zatím co mnozí »synové království« budou vyloučeni [
Matt 8:11;
Luke 13:29]. Zvláště janovský okruh zaznamenává vlastní výroky Ježíšovy o novém příchodu [
John 14:3; 21 22n], předznamenaném příchodem *Utěšitele, Ducha sv. [
John 14:16 ,
John 14:26]. Právě Duch sv., jenž nahrazuje osobní přítomnost Kristovu, je janovskému okruhu zárukou, že Kristus znovu přijde [
John 14:18;
Rev 1:4 ,
Rev 1:8 ;
Rev 2:5 ,
Rev 2:16 ,
Rev 2:25 ;
Rev 3:3 ;
Rev 22:20].
Také Pavel, jeho okruh a jeho sbory žijí v očekávání [brzkého] příchodu Kristova v slávě [
1Cor 4:5 ;
1Cor 11:26;
1Thess 5:2;
2Thess 1:10;
2Tim 4:1; sr.
Heb 10:37;
Acts 2:20 ;
Acts 3:20 ;
Acts 7:52], jejž bude předcházeti hromadné odpadnutí a zjevení syna zatracení [
2Thess 2:3 ,
2Thess 2:8, sr.
2Pet 3:3n ,
2Pet 3:10], ale také spása Izraele [
Rom 11:25n].
Jas 5:7 vybízí k trpělivosti »až do příchodu Páně«.
»Přijíti k čemu« ve smyslu dospěti [řecky: katantán = dojíti k cíli] ve
Acts 26:7, jež Žilka překládá: »A nyní stojím před soudem pro to, že chovám naději v sliby dané Bohem našim praotcům, naději, k jejímuž uskutečnění dvanáctero našich kmenů doufá dospěti vytrvalou službou Bohu dnem i nocí«. Pavel tu uznává vytrvalé úsilí Židů o dosažení Božích cílů, ví ovšem, že toto jejich úsilí je marné, pokud se nepodrobí Kristu [
Rom 10:2n]. Podobný význam má sloveso přijíti ve
Phil 3:11 [Žilka: »abych mohl dospěti ke vzkříšení z mrtvých«], kde Pavel vyslovuje touhu po vzkříšení nikoli jen k soudu, ale k slávě Kristově a tak po účasti na moci vzkříšení Kristova, jež se zatím projevovala pouze účastí v jeho utrpení.